Kiedy zastosować pastę smarną zamiast smaru?
Podstawowe właściwości smaru i pasty smarnej
Smary powinny być tak skomponowane i opracowane, by zapewnić doskonałe właściwości w ekstremalnych warunkach pracy, przy ekstremalnym ciśnieniu oraz wysokich jak i niskich prędkościach.
Formuła smarów oparta jest na olejach mineralnych, syntetycznych, włączając w to oleje silikonowe oraz oleje PFPE (perfluoropolieterowe).
W większości przypadków smary pracują w temperaturach maksymalnych 110 – 130 °C. Smary odporne na wysokie temperatury to smary:
– syntetyczne, silikonowe i oparte na oleju PFPE. Wytrzymałość tych smarów na temperaturę wynosi około 210 – 250°C , a dla smarów o najnowszej formule nawet do 300°C.
Pasty smarne zawierają mocno skoncentrowany/skondensowany środek smarny w oleju. Ich konsystencja jest tak opracowana, aby umożliwić wygodne stosowanie. Pracują w temperaturach granicznych około 1400 °C.